onsdag 30 januari 2013

Uppsnack

Ja, hörni. Nu är det bara en dag kvar innan vi kör igång utmaningen med de sex plaggen.
Jag som är hemma från jobbet och knappt träffar nån tycker att det här ska bli ett jättekul och bra sätt att umgås - både själva utmaningen och bloggandet om den.

Såhär lyder den officiella beskrivningen:

Six Items or Less began as a small experiment between friends and quickly grew to become a global movement questioning the power of what we don't wear.
The experiment is simple: each participant gets to choose six (and only six) items of clothing and pledge to wear only these six items of clothing for a month.
Logistically, there are exceptions that don't count towards the six: Undergarments, swim wear, work-out clothes, work uniforms, outer wear (rain slicker, outdoor jacket), shoes and accessories. You can get multiples of the same item for laundry purposes, but different colors count as separate items.
Most people have asked about the reasoning behind the experiment and most also assume it's a grand statement about consumerism. In reality, there is no dictated driving thought - it's for you to decide its meaning and relativity in your world. It's about putting a challenge out there and seeing what people bring to it, do with it and talk about.
[Källa: http://jezebel.com/5733078/can-you-wear-six-items-or-less]

Begränsningar gör mig kreativ, samtidigt som jag har ett ständigt behov av att gå igenom garderoben, och generellt har väldigt svårt att rensa och gallra. Jag ser detta som ett sätt att få igång kreativiteten, och samtidigt verkligen hårdtesta vissa plagg, de om de håller, som garderobskomponenter, om de är värda att satsa på, även framöver.

Det kan tyckas extra knäppt att välja just månaden för förlossningen som de 30 dagar man ska klara sig på sex plagg. Men tillfället uppenbarade sig, och med tanke på att det kan bli hur oinspirerat som helst de sista dagarna av graviditeten och de första med nya barnet, så tänkte jag - varför inte?

Jag är inte helt säker på vilka plagg jag kommer att välja. Det bestämmer jag, och fotar imorgon. Men jag har beslutat att ett svart och ett vitt amningslinne, som ju faktiskt kan tänkas synas ibland, ändå ska få gå som underkläder. Vilket ger mig lite extra utrymme.

Och så har jag gjort en tvärtomgrej, kan tyckas. Förra gången ångrade jag att jag valt plagg som jag var för rädd om för att modifiera under tiden för utmaningen. Den här gången har jag köpt ett plagg särskilt för utmaningen, och särskilt för att kunna klippa isär/sy om efter hand. En rätt galen, överstrykningsorange, klänning för 50 spänn. Vi får se om det hjälper eller stjälper.

Imorgon visar jag de valda plaggen, och sedan tänker jag mig Dagens outfit samt reflektioner kring utmaningen tillsammans med vår gästbloggare Sanna. Det här blir kul!

Inga kommentarer: