onsdag 9 april 2008

Martina(s) mot Ebba(s)

Nu är jag kanske mer lik Martina Bonnier än Ebba von Sydow. Brunett och typ medelålders är några exempel. Jag minns att jag checkade av en Ebba-lista för ett tag sedan (hittar den inte i vår trasiga gamla blogg för tillfället, men Hotspot gick också igenom den. Update* Nu hittade jag min genomgång). Jag har liksom en känsla av att Martinas är mer min stil. Update 2 Nu har jag läst igenom Ebba-listan och den är ju mer specifik, på plaggnivå. Och ganska daterad. Jag tror inte att man varje säsong kommer att vilja ha ballerinor och cityshorts, tex. Nu tänker jag stämma av mot Martinas, som ju mer beskriver hur man bygger upp en bra garderob, inte vad en sådan innehåller. Man kanske kan kombinera de båda listorna helt enkelt.

Signaturplagg
Lär dig känna igen ett signaturplagg. Ett signaturplagg är något ett visst märke är känt - för.
- Några mönster som Missoni och Pucci kan man ju. Och Helena Hörstedt tar man inte fel på.

Starta neutralt
Börja alltid med neutrala färger. Svart, vitt, marinblått, grått, beige och brunt. Alla andra färger är krydda.
- Här är jag ganska duktig om än lite väl insnöad på svart. Men jag väljer oftast enfärgat och någon av (mina) grundfärger.

Var tidigt ute
Håll utkik efter unga nya talanger och köp från tidiga kollektioner.
- Det var kul när Designtorget Mode fanns. Och när man hade mer tid att strosa på stan. Nu blir det tyvärr en hel del billig attackshopping när tillfälle ges (läs Lindex och H&M). Kunde skriva ett särskilt inlägg om det faktiskt.

Var målmedveten
Ta reda på vad du behöver i garderoben innan du går ut och handlar.
- Några säsonger har vi ju gjort listor och ibland även budget. Samtidigt hävdar jag att de plagg man shoppar med hjärtat gärna blir favoriter.

Börja från början
Titta på hur din garderob ser ut? Vad kan du slänga? Vilka kläder använder du inte? Vad hänger där egentligen?
- Detta gör jag för sällan (aldrig). Men jag är ingen slängare heller.

Var kritisk
Vissa trender ska du hoppa över.
- Check. En del saker är inte min grej. Solglasögon, tex. Och jag vägrar säga solisar.

Plugga på
Lär dig modehistoria, så du kan avgöra om plagget är en klassiker eller ej.
- Att ha lite bakgrundskunskaper är kul. Där tycker jag att SVTs Velvet är en bra inspiration, i alla fall. Deras korta reportage kan man utgå ifrån för att hitta historien. Jag tycker dock att modetidningarna kunde ägna mer utrymme åt kopplingarna bakåt. Modehistoria åt folket!

Inspireras!
Läs massor av modetidningar och modeböcker för stilinspiration.
- Och kolla på folk, filmer etc! Det är ju roligt även om man inte realiserar allt. Om man orkar och ar tid kan man spara i en inspirationsbok. Eller -blogg.

Hitta favoriten
Se om du kan hitta en designer som du liknar och gillar. Designers har oftast sig själva som måttstock. Troligtvis kommer stilen att passa dig också.
- Detta känns som en bra grej. Jag hade Elisabet Yanagisawa, men hon har ju slutat göra kläder. Detta ska jag tänka på under 2008.

OBS! Ändra på attityderna!
Ingen höjer ögonbrynet om du köper golfklubbor för 10 000 kronor, men köper du en handväska för samma summa anses det svindlande. Ändra på det, genast!
- Eller strunta i om folk höjer på ögonbrynen. Bara man själv vet vilka prioriteringar man gör och är bekväm med dem, så spelar det väl ingen roll vad andra tycker.

* Lite rosa ska vi väl ha i den här modebloggen också?

Inga kommentarer: